Didactische motivatie

Leerplan

Nederlands Derde Graad ASO - KSO - TSO
Leerplan Secundair Onderwijs
VVKSO - Brussel D/2014/7841/001

Leerplandoelstelling (p.48):

Doelen taalbeschouwing
6 aso Ze kunnen de hiernavolgende verschijnselen herkennen, onderzoeken en duiden (TG):
in het sociolinguïstische domein (ET aso 31.2)
- Standaardnederlands en andere talen;

Didactische motivatie

De klassite zal worden ingezet tijdens de les. De leerlingen krijgen de tijd om de site te doorlopen en wat ze niet hebben gezien, moeten ze thuis verder afwerken. Ik zou deze al tijdens de les laten bekijken omdat ik dan beter kan controleren of ze wel degelijk alles overlopen en omdat ik dan ook beschikbaar ben voor eventuele vragen. Dit is een individualiserende werkvorm, namelijk begeleid zelfstandig leren, maar zal nadien in de lessen worden aangevuld door een groepswerk met een aantal oefeningen zodat kan worden nagegaan of de leerlingen de theorie volledig begrijpen en om ervoor te zorgen dat ze de theorie actief verwerken.

Didactische principes

Aanschouwelijkheidsprincipe: door het gebruik van filmpjes en voorbeelden wordt de leerstof aanschouwelijker.

Herhalingsprincipe + geleidelijkheidsprincipe: de leerlingen krijgen eerst de theorie te zien en maken vervolgens enkele oefeningen. Tijdens de nabespreking in de klas wordt de theorie nogmaals herhaald.

Belangstellingsprincipe: de filmpjes en voorbeelden sluiten aan bij de leefwereld van de jongeren. Ook de integratie van deze site zelf zal de leerlingen al enthousiaster maken omdat ze eens op een andere manier een stuk theorie moeten verwerken.

Activiteitsprincipe: de leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag met een droog stuk theorie.